بررسی و نقد بازی Lies Of P (دروغ‌های پی) 2023
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

بررسی و نقد بازی Lies Of P (دروغ‌های پی) 2023

بازی Lies of P (دروغ‌های پی) از کمپانی نه چندان مشهور نِئوویز از بازی‌های جذاب در سبک سولز لایک است. این بازی توانست نمرات خوبی را از سایت‌های مشهور کسب کند و نامزد جوایز مختلفی شود. بازی Lies of P با اقتباس از رمان پینوکیو اثر کارلو کالودی، روایتی واژگونه از انسان‌شدن پینوکیو را روایت می‌کند. در بازی P مخفف puppet به معنای عروسک خیمه‌شب بازی است و نه پینوکیو، اما اثر با اقتباس از پینوکیو و استفاده از مضامینی مثل انسان شدن پینوکیو، دروغ، رستگاری، فریب از روباه مکار و… اثری جدید را خلق کرده است.

پدر ژپتو که در بازی Lies of P خالق تمام پاپت‌هاست، کیفی دارد که نماد فراماسونری روی آن نقش بسته است. اما به جای حرف جی که مخفف God یا خدا/شیطان در آیین ماسون‌هاست، قلبی طلایی قرار دارد که نشانهٔ کمال انسانی یا انسان/خداست که در بخش‌های بعدی به آن می‌رسیم. ژپتو در طراحی بدن پی نیز از همین نماد ماسونی بهره برده و قلب پی مزین به این نماد نامیمون است. در تمام بازی Lies of P نیز باید در پی صندوقچه‌هایی باشد که همین نماد دارد تا بتواند قدرت‌های جدیدی کسب کرده و قوی‌تر شود.

در توضیحات رئیس هتل کرت، آخرین دژ انسان‌های سالم در مقابل انسان‌های آلوده و پاپت‌های خونریز، می‌شنویم که این مکان قبلا تحت تصرف عده‌ای رازورز و اهل فرقه بوده که مؤیدی بر ترویج فرقه‌های باطنی و شیطانی در این بازی است؛ درواقع این نماد‌های ماسونی که روی انگشتر و کیف شخصی ژپتو در بازی Lies of P هم هست، مهر ژپتو است که ما نیز به عنوان بازیکن هر وقت صندوقچه های او را باز می‌کنیم، یک قدم به کمال نزدیک‌تر شده‌ و می‌توانیم دشمنانمان را راحت‌تر شکست دهیم.

در بخشی از بازی، طی مراسمی تئاترگونه شاهد پرده‌برداری از برنامهٔ ماسون‌ها برای آنارشیسم و نابودی جامعه هستیم. دقت شود که بازیکن به عنوان یکی از ابزارهای ماسون‌ها نقش بازی می‌کند و بازی نشان‌دهندهٔ قدرت‌نمایی آن‌‌ها است.

آثار جدید غربی که ذیل ترانس‌مدرنیسم، کابالیسم و شیطان‌پرستی دسته‌بندی می‌شوند، همگی مبلغ جهانی سیاه، بی‌هدف، پوچ و شیطانی هستند و اگر هم ماوراء ماده را ترسیم می‌کنند، درواقع مبلّغ ماده‌گرایی و دور شدن از معنویت هستند. در ماورای ماده موجوداتی شیطانی در حال پرسه زدن هستند و خبری از خدا یا فرشتگان نیست.

متأسفانه بازی‌های کامپیوتری به دلیل تعاملی بودن، تأثیرگذاری بسیار زیادی بر بازیکن خواهند داشت و بین دیدنِ کشته شدن نمایندهٔ خدا توسط قهرمان یا کشتن وی توسط خود بازیکن بسی فرق است.
پایان بازی نیز با سکانسی بسته می‌شود که یکی از کیمیاگران مشهور قرون وسطی به نام پاراسلسوس، از درخت طلا سخن می‌گوید. درخت طلا در داستان پینوکیو ریشه دارد و مایهٔ گول زدن دیگران است. اما در بازی دروغ‌های پی، شیئی مهم برای کیمیاگران و البته مفید برای قوت یافتن است.

در ادامه نقد بازی دروغ‌های پی به صورت کلی، اثر با ترسیم چند قطب منفی، قضاوتی دربارۀ هیچکدام نمی‌کند و کیمیاگری در بازی مذموم نیست؛ بلکه در کنار آیین ماسونی ژپتو، یکی از ابزار‌های رسیدن به قدرت است. در واقع اثر با ترسیم جهانی سیاه، منشأ قدرت را نه خداوند متعال بلکه موجودات شیطانی و سیاه معرفی می‌کند.

البته قرار است قسمت دوم و بستهٔ الحاقی دروغ‌های پی به زودی عرضه شود و احتمالا شخصیت اصلی در این بخش یک دختر باشد.

اگر در دورانی انیمیشن پینوکیو مروج خویشتن‌داری و تبعیت از والدین بود، امروزه در آثاری مثل پینوکیو اثر دل‌تورو، جهانی سیاه ترسیم می‌شود که بدون دروغ نمی‌توان از مصائب آن نجات یافت. دروغ‌گویی نمادی از طغیان در مقابل حق و حقیقت است و به همین علت یکی از شیطان‌پرستان معروف، کتاب خود را کتاب دروغ‌ها نامیده است. بر خلاف این نگاه تیره به هستی، عرفان اسلامی نوید لقاء و ملاقات با حضرت دوست و وجودی بی‌نهایت را می‌دهد و کمال انسانی را در رسیدن به آرامش و لذت‌های بی‌انتهای دنیوی و اخروی ترسیم می‌کند.

انسان کامل در نگاه حق، کسی است که چیزی را برای خود نمی‌خواهد و هدفش در این دنیا، خیر رساندن به خلق خداست. خودش نیز از بهجت دیدن خدا در هر چیزی، در لذتی غرق است که می‌فرماید: [ای خدا] کیست که شیرینی محبتت را بچشد و غیر تو را طلب کند؟ به امید روزی که مخاطبان بازی، فیلم، انیمه و هر رسانه-سرگرمی دیگری علاوه بر نقدهای فرمی که لازم است، با نقد محتوایی انس گرفته تا حداقل بتوانند در مواجههٔ با این‌گونه آثار که مبتنی بر جهان‌بینی شیطانی، ضدمعنویت و ضدخداست، رویکردی کنش‌گرانه و فعال پیدا کنند.




:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: